Generelle kontraktsbetingelser for avtale om vinterdrift

Strandman kan nåes på telefon 991 16 000 innenfor kontortid 08.00 – 16.00 alle hverdager. Utenfor kontortid gjelder vår beredskapstelefon 948 18 000. Vi har også en egen epost for vinterdrift: vinter@strandman.no Tilleggsoppdrag bestilles skriftlig via epost.

Alle henvendelser til vinter@strandman.no leses og følges opp av vakthavende fortløpende. Tilbakemeldinger om utførelse sendes hit. De vil da bli videreformidlet til aktuell sjåfør fortløpende.

For at snøryddingen skal bli så effektiv og bra som mulig, forplikter kunden seg til å sørge at hele arealet er tilgjengelig, samt ellers god fremkommelighet og ryddighet. Bestilt etterrydding som skyldes at hele arealet ikke var tilgjengelig ved ryddetidspunktet, vil faktureres som tilleggsarbeider.

Beredskap og beredskapsperiode

Strandman AS er i beredskap og leverer avtalte tjenester i perioden fra 15 oktober til 15 april påfølgende år. Arbeid som utføres utenfor denne perioden må avtales særskilt og faktureres etter medgått tid.

Alle avtaler er kalkulert med beredskap. Prisen for beredskap dekker kostnaden til beredskapslønn samt kostnader for å klargjøre og holde maskiner og utstyr i beredskap.

Tjenester

Brøyting

Der hvor ikke annet er avtalt, vil 5 cm snødybde være et normalt brøytegrunnlag.  Imidlertid kan oppstart av brøyting kunne skje på mindre, eller større snømengder. Avhengig av tid på døgnet, snø konsistens, og videre værprognoser.

En brøytegjennomføring defineres som oppmøte, brøyting av avtalt areal og deponering av snø på avtalt område. Brøyting kan kun gjennomføres på areal der ingen biler eller andre gjenstander er til hinder for brøytingen. Dersom brøytingen ikke kan utføres på hele eller deler av arealet på grunn av manglende tilgang, og kunden krever ny brøyting, vil nytt oppmøte defineres som en ny gjennomføring.

Ved snøfall vil det måtte regnes med noe ventetid for alle våre kunder. Vi tilstreber og ha brøytet til 0700. Vi brøyter helst om natten da det er mindre trafikk og arealene vanligvis er mest tilgjengelige. Dette sikrere en mest mulig effektiv gjennomføring. Alle roder er lagt opp til at det skal være gjennomkjørt og brøytet innen 12 timer etter endt normalt snøfall. Ved store snøfall (over 15 cm) vil brøytingen bli prioritert slik at første gjennomkjøring sikrer framkommeligheten. Det vil kunne bli gjennomført flere brøytinger i løpet av 24 timer, og hver brøyting betraktes som en gjennomføring.

Vi skiller ikke på hvilken type avtale man har med tanke på hvor mange gjennomføringer som blir gjennomført.

Normalt brøytes det med en avstand på ca 0,5 meter fra vegger, biler etc. Imidlertid kan utforming på plassen, helning etc. gjøre at vi må holde større avstand. Våre sjåfører vurderer dette selv i forhold til skaderisiko.

Føykesnø er et lokalt fenomen og det er vanskelig å holde oversikt over lokale forhold. Kunder som ønsker ny brøyting som følge av føykesnø må bestille dette, og det vil bli registrert som ny gjennomføring.

På snørike vintre kan avtalt deponiplass bli for liten. Flytting av snø til andre arealer er en tilleggstjeneste som må bestilles på forhånd og vil bli fakturert etter medgått tid.

Bortkjøring og intern flytting eller opphauging av snø

All brøytet snø deponeres på egnet sted etter avtale og praktiske forhold. Kunden står ansvarlig for egnet deponiplass, fortrinnsvis på egen eiendom. Når denne er full, må kunde sørge for å anvise ny plass innenfor rimelig praktisk avstand eller bestille bortkjøring. Det vil ikke bli foretatt deponering snø på naboeiendom / andres eiendom dersom det ikke foreligger avtale med den aktuelle grunneier. Strandman må gis skriftlig beskjed om eventuell slik avtale.

Bortkjøring og intern flytting eller opphauging av snø faktureres etter medgått tid. Et lass defineres som inntil 12 m3 snø på lastebil eller traktorhenger.

Ved bortkjøring flyttes snø til snødeponi og det må påregnes timeforbruk både til opplasting av snø på lastebil, transport og opphauging av snø på deponiplass. Deponiavgift faktureres per lass og etter gjeldende prisliste.

Strøing

For kunder med avtale om fast strøing, vil dette bli utført etter behov. Det vurderes fortløpende på grunnlag av faktiske forhold og tilgjengelige værdata. Forbyggende strøing kan forekomme. Strandman kan ikke holdes ansvarlig for skader som følge av manglende strøing / glatt underlag. Dette fordi lokale forskjeller og behov kan være svært store.

Soping

Soping av områder med høy aktivitet på dagtid blir ofte utført utenfor normal arbeidstid. Ofte om kvelden / natt / tidlig morgen. Arbeidene vil medføre både støy og støv mens de pågår. Kunde er pliktig til å rydde området slik at arbeidet kan utføres på en forsvarlig og effektiv måte. Strandman AS er ikke ansvarlig for eventuelle skader/støv på biler, eiendom, gjenstander eller annet som står på arealet. Der annet ikke er avtalt vil vi kun sope der det er fast dekke. Vi kan også fjerne grus på plener e.l., men dette må bestilles på forhånd.

Kunder som ønsker avtalt tidspunkt for gjennomføring må bestille i god tid til vinter@strandman.no

Fakturering

Fakturering av brøyteavtaler vil skje på følgende måte:

  • Fastprisavtaler faktureres med 50% av kontraktsbeløpet ved oppstart av sesongen og 50% ved avslutning av sesongen.
  • Minsteprisavtaler faktureres med hele kontraktsbeløpet ved oppstart av sesongen. Ved avslutning av sesongen faktureres antall gjennomføringer utover inkluderte brøytinger.
  • Beredskapsavtaler fakturere med hele kontraktsbeløpet ved oppstart av sesongen. Gjennomføringer faktureres hver måned.
  • Strøavtaler faktureres hver måned.
  • Alle andre oppdrag faktureres fortløpende.

 

Skader/reklamasjon

Kunde er ansvarlig for at området er ryddet, klargjort og merket opp med brøytestikk slik at skader unngås. Det nevnes spesielt, kantstein, lave murer, rister/kummer, ledninger / ladekabler osv. Skader som oppstår som følge av manglende rydding eller merking dekkes ikke av Strandman. Strandman tilbyr utsetting av brøytestikk dersom kunden ønsker det. Dette arbeidet faktureres etter medgått tid og materialer. Bestilling av dette gjøres til vinter@strandman.no innen 1. oktober

At grus etc fra underlag havner på tilstøtende arealer er helt normalt ved snørydding. Strandman er ikke ansvarlig for opprydding av dette.

Arealet som skal brøytes må være konstruert for å tåle brøytegjennomføring. Merker i asfalt etter brøyteskjær eller piggdekk er normalt, og er ikke grunnlag for reklamasjon eller skadeserstatning.

Skade på plen som følge av at snø skyves fra fast dekke til plen er ikke grunnlag for reklamasjon eller skadeserstatning.

Biler eller andre gjenstander som står på brøytearealet og som er dekket av snø kan bli skadet. Skade på slike gjenstander er ikke Strandman sitt ansvar, og er ikke grunnlag for reklamasjon eller skadeserstatning.

Om kunden får påført skader på eiendom eller annet, skal Strandman AS selv ha mulighet til å utbedre skadene så raskt som mulig. Når skade oppdages, skal Strandman AS kontaktes så raskt som mulig.

Strandman AS har ikke under noen omstendighet erstatningsansvar for noen form for indirekte tap eller konsekvens-tap, herunder driftstap, tap av fortjeneste, tap av goodwill, tap som tredjeparter har lidt mv.

Strandman AS skal ikke holdes ansvarlig for forsinkelser eller mangler dersom det godtgjøres at disse skyldes en hindring utenfor Strandman AS sin kontroll, som han ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletidspunktet eller unngått eller overvunnet følgene av (Force Majeure). Ekstremvær anses blant annet som en Force Majeure hendelse.

Melding om skade må sendes til Strandman på vinter@strandman.no senest 1. mai.

 

Aksept av kontraktbetingelser

Disse vilkårene sendes deg i forbindelse med at oppdraget registreres som oppdrag hos Strandman AS. Vilkårene anses vedtatt med mindre kunde uten ugrunnet opphold på en tydelig måte har tilkjennegitt overfor oss at vilkårene ikke kan aksepteres. Vi forbeholder oss i et slikt tilfelle retten til å frasi oss oppdraget.

 

Kontakt for avtalekunder

Kontakt oss på telefon 991 16 000 i kontortid mellom kl.08.00 – 16.00.

Utenfor kontortid gjelder vår beredskapstelefon
948 18 000. Denne er bemannet 24 timer i døgnet alle dager.

Vi har stor pågang ved snøfall, så noe ventetid må påregnes. Bruk gjerne vår e-post for brøyteoppdrag: vinter@strandman.no

For bestilling av tilleggsoppdrag skal skriftlig bestilling benyttes.

 

Ta kontakt